Conflictes en les organitzacions sanitàries: un problema o un repte”?

conflicte 2   En el número 48 de la revista EIDON, Maria Pilar Santos fa una reflexió sobre els conflictes en les institucions sanitàries i com el deteriorament en les relacions personals pot augmentar els riscos de cometre errors. Els conflictes no resolts poden conduir a pèrdua de qualitat en l’atenció sanitària i augment de costos per a les persones, els grups i les organitzacions. Les pèrdues són  tant objectivables (temps perdut, presa de decisions desencertades, superposició de tasques, duplicitat de responsabilitats, pèrdua de personal qualificat, entre altres) com danys subjectius  en l’àmbit emocional i de la salut, els quals poden acabar manifestant-se com altres danys objectius (absentisme laboral, incapacitats, desmotivació i baix rendiment).

L’entorn sanitari és un espai d’alta vulnerabilitat vital amb unes particularitats que cal tenir sempre presents: espais compartits, relacions estretes entre companys i companyes, necessitat de conciliar interessos individuals i col·lectius amb els de l’organització, multitud de processos en condicions d’interdependència laboral,.. Sabem avui en dia que gairebé la meitat dels esdeveniments adversos que succeeixen en l’entorn sanitari es podrien haver evitat i que la segona causa més important dels mateixos són els problemes de comunicació entre els i les professionals.

Revista

Què pot aportar-nos aquesta publicació?  El que és novetós és el fet de veure el conflicte com una oportunitat de transformació i canvi en les organitzacions. Es primordial conèixer les causes que afavoreixen l’aparició de conflictes, tant les que depenen de l’organització i de la seva forma d’entendre i gestionar el treball i els recursos humans, com les que tenen a veure amb les persones i la seva forma de relacionar-se. L’autora proposa que les organitzacions siguin proactives en la detecció i l’establiment de mesures preventives, promovent una cultura de diàleg i de valors ètics que estimulin el treball en equip i el compromís dels treballadors i de les treballadores amb les organitzacions sanitàries. Cal fer front als conflictes i tothom s’hi ha d’implicar, des dels líders i directius i directives de les organitzacions als treballadors i  les treballadores.

L’autora proposa així mateix dur a terme mesures específiques, com la mediació, per a resoldre conflictes ja existents. Amb la mediació, una tercera persona intercedeix per ampliar la visió del conflicte, reconstruir les alternatives conjuntament i transformar-lo sense anul·lar a cap de les parts. Proposar fer les coses d’una altra manera pot ajudar a transformar el conflicte i recuperar l’harmonia i la comunicació entre les parts, arribant a una solució moralment acceptable. Les organitzacions sanitàries haurien d’incorporar aquesta nova forma de treballar, clarament contraposada a la resolució de conflictes, la qual té molt més riscos d’arribar a una solució injusta per alguna de les parts. L’autora fa referència a la doctora en mediació Glòria Novel Martí que ha impulsat la creació de dues unitats de mediació sanitària a l’Hospital Vall d’Hebron i el Consorci Sanitari de Terrassa i un Observatori de Mediació que dóna cobertura a tot Catalunya

Anuncis
Aquesta entrada s'ha publicat en Articles d'Interès i etiquetada amb , , , , , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

w

S'està connectant a %s